In het Repair Café Schiedam staan elke derde zaterdag van de maand deskundige vrijwilligers klaar om kosteloos spullen te repareren die anders zouden worden weggegooid. Daarbij kan worden gedacht aan koffieapparaten, audio- en videoapparatuur, klokken, verlichting en andere kleine elektrische apparatuur zoals krultangen, waterkokers en broodroosters. Eveneens reparaties aan rollators, boodschappenwagentjes en koffers op wieltjes alsook kleine reparaties aan fietsen behoren tot de mogelijkheden. Ook kleding kan worden aangeboden voor reparatie of klein verstelwerk en zodoende een langer leven krijgen.
Zo kan het Repair Café Shiedam de eigenaars van kapotte spullen helpen door deze zo mogelijk voor hen te repareren. Dat is niet alleen beter voor de portemonnee van de eigenaars, maar ook voor het milieu. Spullen komen daardoor niet onnodig op de afvalberg terecht. De vrijwilligers van het Repair Café Schiedam en de eigenaars van kapotte spullen kunnen dus samen een positieve bijdrage leveren aan een duurzame samenleving. En het heet niet voor niets Repair Café, want het is tijdens de zaterdagen dat het Repair Café wordt gehouden nog gezellig ook.
Hoe werkt het?
Bij de ingang worden bezoekers welkom geheten door de gastvrouwen van ‘De 5 Molens’. Die vullen samen met de bezoeker een formulier met enkele vragen in en met op de achterzijde de huisregels. Op basis van de antwoorden op de vragen weet de coördinator welke deskundige vrijwilliger kan worden ingezet. Als er een wachtende of meer wachtenden vóór zijn, kan de bezoeker plaatsnemen aan een van de tafels. Zodra hij of zij aan de beurt is, wordt hij of zij opgehaald om met zijn of haar kapotte voorwerp aan de reparatietafel plaats te nemen.
De deskundige vrijwilliger zit aan de andere kant van de lange tafel, waar altijd tegelijkertijd meerdere bezoekers door de diverse vrijwilligers worden geholpen. Twee weten meer dan één, is een oud Nederlands gezegde. Dat gaat ook zeker op in het Repair Café Schiedam. Daarom komt het vaak voor dat de vrijwilligers elkaar helpen om tot een succesvolle reparatie te komen. De bezoekers mogen meekijken hoe de reparatie wordt uitgevoerd, ze kunnen er immers altijd iets van opsteken.
Afhankelijk van de drukte en van de moeilijkheid van de reparaties is de wachttijd in het ene geval langer dan in het andere. Doorgaans zijn de bezoekers aan het begin (om 9.30 uur) eerder aan de beurt dan in de loop van de ochtend. Reparaties worden aangenomen tot 11.00 uur.
Foto boven: een tevreden bezoekster kan haar Senseo-koffiezetapparaat weer gebruiken dankzij een nieuw onderdeel, rechts coördinator Jan Bostelaar